sobota 13. února 2016

Polsko - rozpočet, užitečné info a postřehy

Poslední článek o červencovém Polsku bude pouze informační. Tedy bez obrázků :-D Dočtete se v něm o cenách, tipech kam vyrazit, kde se ubytovat, jak zařídit cestu. Taky o tom, co se nám na Polsku a Polácích líbilo a nelíbilo... Pokud plánujete, že byste se do Polska vydali, čtěte dál :-)


Rozpočet*:

Cesta
- Praha -> Wroclaw: 31zl = 217kč
- Wroclaw -> Gdaňsk: 51zl = 357kč
- Gdaňsk -> Hel a zpět: 100zl = 700kč
- Gdaňsk -> Varšava: 35zl =245kč
- Varšava -> Wroclaw: 31zl = 217kč
- Wroclaw -> Praha: 61zl = 427kč

Ubytování
- 3 noci v Gdaňsku: 123zl = 861kč
- 2 noci ve Varšavě: 1156kč

Když počítám kurz zaokrouhleně 1zl = 7kč, tak nás cesty a ubytování vyšly na 4.180kč. Kurz jsem ale dost nadhodnotila. Cena se prostě pohybovala do 4.000kč. 4 města, 5 nocí v ubytování, 1 noc na cestě, dovolená plná zážitků pro dva lidi :-) To docela jde, ne? Další peníze jsme samozřejmě utratili za jídlo a MHD (to bylo levné) a bohužel i za ten strašně drahý vlak, který nás stál skoro jako půlka dovolené. (Myslím, že to bylo cca 700kč za jednoho.)

*Všechny ceny jsou za dva lidi.

Cestování po Polsku:

Na přesouvání se z jednoho města do druhého jednoznačně doporučuji polského autobusového dopravce Polskibus. Je VELICE levný, jeho jízdenky začínají na 1zl. Kupování jízdenek funguje tak, že se vždy v určitý den (který předem neznáte) otevře možnost na kupování jízdenek na příští období (asi 3 nebo 4 měsíce). Kdo dřív přijde, ten dřív mele. Tedy kdo koupí jízdenku jako první, má ji nejlevnější a každý další lístek už je dražší a dražší. Já chytla jízdenky asi třetí den po otevření nového období, takže jsem je neměla úplně nejlevnější, ale ani nejdražší. Na ty vzdálenosti a na to, na co jsem zvyklá z ČR, mi to prostě přišlo levné.

Rozhodně NEDOPORUČUJI vlaky. Jsou strašně drahé a jestli jste četli o naší cestě z Wroclawi do Gdaňsku, tak jistě pochopíte, proč vlakem v Polsku už NIKDY nechci jet.

Z Gdaňsku na Hel jsme jeli lodí se společností Źegluga Gdańska. Nemají vůbec aktualizovaný web, ale ceny a časy loni seděly, tak by snad měly být správně i teď. Kasu najdete přímo pod mostem, přes který se přichází od řeky do starého města. Na Hel se dá asi jet levněji vlakem, my jsme ale zvolili tuto cestu. Zaprvé jsme se v jízdenkách na vlak nevyznali a zadruhé jsme se těšili na cestu lodí.

Ubytování:

V Gdaňsku jednoznačně doporučuji kemp Camping "STOGI" nr 218 v Gdańsku. My jsme platili 17zl/os./noc a 7zl/stan/noc. Na letošní sezónu trošku zdražili, ale pořád jsou to dobré ceny. Kompletní cenník najdete na jejich webových stránkách. V kempu jsou i velice pěkné nové chatky, takže na své si přijdou i lidi, co mají radši větší pohodlí. Kemp jako takový je překrásný. Je schovaný v lesíku kousek od pláže. Mají tu skvělé umývárky a moc dobré bistro, kde si můžete koupit ráno čerstvé pečivo a během dne nějakou teplou hotovku. (Mně moc chutnal jejich "burger". Byla to jen obyčejná houska s masem a zeleninou, ale výýýborná. A myslím, že jsme tu zkoušeli i nějaký guláš.) Přímo u bistra je free Wi-Fi, která celkem dobře funguje.

Ve Varšavě jsme se ubytovali v hostelu Warsaw Center Hostel. Toto ubytování jsme si našli přes stránku Airbnb, kde mělo velmi dobré reference. Až na jiném webu jsme se dozvěděli, že má i své mouchy a ty se nám potvrdily. Sprchy byly takové celé rozbité a docela jsem se v nich štítila, i jsem se bála, aby na mě někdo za plentou nekoukal, protože se nedaly zavřít a byly společné pro muže i ženy. Ale ok, to by se dalo přežít. Hrozné ale bylo především horko, které v létě v hostelu je, protože se tam vůbec nedá větrat, ani nemají žádný větrák, nebo klimatizaci. A v tom horku a dusnu se opravdu špatně spalo. Jinak je ale hostel moc hezký, celkem se mi tam líbilo. Lidé, co to mají na starost jsou milí. Součástí hostelu je i kuchyňka, ve které si můžete uvařit, což je fajn. Prostředí, ve kterém se hostel nachází není nicmoc. Tam by se člověk i bál :-D Špinavá ošklivá ulice, kde chodí divní lidé. 

Restaurace:

V Gdaňsku jsme dvakrát navštívili pizzerii La Famiglia, kde nám MOC chutnalo, takže doporučuji! Také jsme si zde šli jednu noc dát drink do baru (byla jsem přemluvena), který se nacházel ve sklepě v jedné z krásných postranních uliček. Jmenuje se Flisak 76 a jeho prostředí bylo náádherné. Cítila jsem se tam moc dobře - ideální místo na večerní posezení a popití s přáteli. Bohužel jejich drinky už zas tak moc dobré nebyly. A vzhledem k tomu, že ty jsou v baru zásadní, už bych tam na koktejl znovu nešla. Jen kvůli tomu, že je to tam hezké tam přeci nepůjdu. Leda posedět na pivo, nebo na víno. Ale tak třeba se zlepší.

Ve Varšavě jsme opět dvakrát navštívili indickou restauraci, která se jmenuje Chmielarnia Marszalkowska (zvláštní). Tak dokonalé indické jídlo jsem mimo Indii ještě nejedla! Takže opět vřele doporučuji! (Jen si připravte hodně drobných na druhý den, až budete shánět po městě veřejné záchodky.)

V Polsku se dá najíst hodně levně, takže jsme volili teplé večeře v restauracích, nebo v bistru v kempu. Pokud se chcete vydat na low-cost dovolenou, ale nechcete jíst jen chleba s máslem, tak vyrazíte do Polska. Ceny už konkrétně nedohledám, ale my jsme si s sebou opravdu moc peněz nebrali a i tak jsme se každý den dobře najedli.

Čím mě Poláci naštvali a čím mě potěšili

Do Polska jsme jeli s tím, že si chceme odškrtnou další stát na mapě a taky kvůli mému cestovatelskému předsevzetí do nového roku, plus proto, že je levné. NIKDY by mě nenapadlo, jak moc mě tato země osloví. Já nejsem věřící, ale miluju kostely, katedrály, chrámy, mešity, atd... Takže se mi tady zákonitě muselo líbit :-) I když se náš výlet v několika ohledech nepovedl, tak na něj moc ráda vzpomínám a to negativní už si vlastně ani nepamatuju. Nebo mi to s odstupem času spíš nepřijde tak špatné, jako v tu chvíli. Prostě a jednoduše se tam musím vrátit, a to hned letos! :-) 

Poláci mě překvapili tím, jak jsou milí. Když jsme jeli vlakem do Gdaňsku, tak jsme se válením u záchodu, což bylo samozřejmě nejfrekventovanější místo. Všichni ti lidé, co tu procházeli a chvilku spolu postávali, se vůbec nemohli znát a přesto spolu vesele a přátelsky rozmlouvali. Při té příšerné cestě mě tohle alespoň trošku rozveselilo, i když jsem jim vůbec nerozuměla :-D

Co mě překvapilo negativně bylo to, že vůbec neuměli anglicky. A to ani na těch místech, kde by se to od nich očekávalo - velká autobusová nádraží, restaurace, apod. To byla docela potíž, my jsme jim totiž nerozuměli ani slovo. Vtip byl, že naopak oni rozuměli nám. Takže když jsme mluvili česky, věděli, co chceme, my jsme ale nevěděli, co nám na to odpovídají :-D Ale co... Hlavně, že jsme si nakonec nějak poradili.

Hodně mě překvapily a pobavily straaaaašně staré tramvaje, které tu jezdily. Připadala jsem si jako v nějakém zábavním parku na staré horské dráze. Co se mi vůbec nelíbilo, byly staré, oprýskané, špinavé baráky, ulice.. prostě všechno. Ne památky, o ty bylo postaráno dobře (alespoň že tak). Každý starý barák měl ale plastová okna. A ti, kteří výměnu oken ještě nedokončili, s ní začínali od horních pater. Zajímalo by mě, co to má za smysl, protože takhle to bylo opravdu na každém domě, který jsme po cestě potkali. Jestli to někdo víte, budu ráda, když mi to napíšete do komentáře.

A co vy? Byli jste v Polsku, nebo se tam chystáte? Jaký na vás dělá tato země dojem? Doufám, že vás moje články alespoň trošku navnadily a dáte této zajímavé zemi šanci. Určitě stojí za to! :-)


4 komentáře:

  1. Jéé, do Polska bych se chtěla jednou podívat :-) Ségra byla nedávno v Krakově a přijela naprosto nadšená, takže určitě je Polsko na seznamu zemí, které chci navštívit, kromě asi stovky dalších :-D Jinak já mám zkušenost s Polákama, že oni nerozumí nám, zatímco já vcelku rozuměla :-D Ale ségra se učí polštinu, tak ji vezmu s sebou až se tam vydám :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě MOC těší, protože mám zkušenost, že tyhle země lidi moc nezajímají. Jak to není pořádná exotika... :-(
      Musím říct, že jsi mě pobavila s tím jazykem :-D Vtipné, že máme každá přesně opačné zkušenosti :-D
      Do Krakova se chystám letos, věřím, že budu taky nadšená :-) Vám dvěma doporučuji určitě ten Gdaňsk. Sice je až na severu, ale je tááááák nádherný!

      Vymazat
  2. Mě tyhle podrobné články s tipy na cestování hrozně baví! Vždycky je skladuju v záložkách, kdybysme jako náááhodou někam razili, tak ať máme manuál :-)

    K tomu vlaku... Přijde mi šílené, že se dnes víc vyplatí vzít auto (i při jednom člověku!), než jet vlakem... Případně letět. Vzpomínám si, že jsme se s chlapem ptali na nádraží, kolik by vyšla cesta vlakem do Benátek. Paní se vytasila s cifrou atakující 10 tis. Podívali jsme se na sebe a dostali záchvat smíchu při představě, že namísto 12ti hodin cestování a 10tis v háji se dá do Benátek doletět za hodinu a čtvrt letadlem za cenu do 1000 Kč, když se zadaří...

    Jo a taky se přidávám k obdivu kostelů, chrámů, apod. Ač taky nejsem věřící, přesto mě to vždycky do těchto míst táhne. Ty ohromné stavby budí kolikrát fakt respekt a úžas :-)

    Bebe

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda, hodlám v psaní podobných článků pokračovat :-)

      No ty vlaky po Evropě, to je asi fakt šílenost... Já s nimi až takovou zkušenost nemám, jeli jsme mimo ČR vlakem poprvé na tomhle výletě. Ale z vyprávění se vždycky těm cenám divím a právě nechápu, že za tuhle cenu někdo někam jede. A přesně tak, zvlášť při dnešních cenách letenek! :-)

      Zajímavé, že? Tyhle stavby jsou opravdu úžasné, je to kus historie a obdivuhodné lidské práce, nejen fyzické :-)

      Příští článek bude o Norsku, tak snad taky zaujme :-)

      Hezký večer!

      Hanka

      Vymazat