středa 30. března 2016

Lewis Carroll: Alenka v kraji divů a za zrcadlem

Přemýšlela jsem o tom, jestli na tuhle knížku vůbec mám psát "recenzi", protože je to vlastně klasika a mně se o starších, klasických, pro všechny známých knihách hodně špatně píše. No jenže stalo se to, že tahle knížka pro mě byla tak nejasná a nesmyslná, že mě to donutilo si o ní a autorovi zjistit něco víc a tyto informace si samozřejmě nechci nechat sama pro sebe.

Našla jsem na internetu docela zajímavou diplomovou práci, která se právě Alence a jejímu autorovi věnuje. Zaujala mě informace, že Lewis Carroll trpěl na záchvaty migrény a epilepsie a zároveň byl vášnivým kuřákem marihuany. Upřímně, mě to vůbec nepřekvapuje a myslím si, že to dost vysvětluje nesmyslnost celého příběhu. Mně osobně přijde především první část knížky jak kdyby autor složil příběh z různých nesmyslů, které ho zrovna napadly při jednom z jeho záchvatů nebo při drogovém opojení. Prostě je nějak splácal dohromady, na konec napsal, že se Alenka probudila ze sna a tím to bylo všechno omluveno.

Zároveň byl ale Lewis Carrol matematik a do knihy prý zakomponoval matematicko-logické postupy. Autorka výše zmíněné práce píše, že ona sama to v té knize nevidí, ale její přítel, který je také matematik, prý ano. To mě velice zaujalo a pokud o tom někdo něco víte, knížku jste třeba četli a taky jste tam tyto postupy viděli, tak mi, prosím, napište do komentáře. Opravdu mě to moc potěší a ačkoliv (nebo možná právě proto, že) mě příběh o Alence nezaujal a jako takový mi nic nedal, toto mě velice zajímá.

O něco lepší byla druhá část - za zrcadlem -, ta už byla smysluplnější, měla celkem jasnou konstrukci (šachová partie) a mnohem víc mě bavila. Konečně jsem se začala na čtení těšit. Jenom díky tomu si kniha vysloužila hodnocení dvěma hvězdičkami. Pokud bych hodnotila jen první část, nedostala by ani jednu.

* *

Zaujaly mě komentáře na Databázi, v některých se totiž objevuje, že se v druhé části knihy Alenka chová jako drzý spratek. Na mě to tak vůbec nepůsobilo, naopak se mi zdálo, že už je smutná a unavená ze všech těch nesmyslů, které zažívá. Stále se ale ke všem postavám, které potkala, chovala velice slušně a dokonce byla o mnoho trpělivější než v první části. Toto mě donutilo zamyslet se nad tím, že jsou možná velké rozdíly mezi různými překlady této knihy a kvůli tomu mám v plánu si ji pořídit v originálu. Třeba se mi nakonec bude líbit a zjistím, že překladatelé pouze nebyli schopni zachytit podstatu příběhu. Uvidíme, jsem na to zvědavá, určitě dám vědět.

Co mě při čtení velice nemile překvapilo, byly nějaké chyby, které by podle mě v knihách prostě být neměly. Prve se jednalo o slovo "šukat" ve staročeském smyslu (tedy pobíhat kolem), což mě naprosto šokovalo a vůbec jsem nechápala, co v tom textu dělá, když byla kniha vydána v roce 2010. Až později jsem zjistila, že překlad je z roku 1940 a text nikdo neaktualizoval, což je zřejmé i z mých dalších postřehů. Další slovo, nad kterým jsem se pozastavila bylo "brejle", které se objevilo mimo přímou řeč. Taky staročeské nebo překladatelský rozmar? Praštilo mě to do očí. No a poslední nedokonalostí byly opakované odkazy na obrázek, v knize ale žádné obrázky nebyly. Předpokládám tedy, že ti, co se starali o toto vydání prostě vzali starý překlad, dali ho do nové obálky a hotovo, o to jestli v textu něco nesedí, se nestarali, ale tohle by se přece mělo hlídat. Připadá mi to opravdu hloupé, je to nekvalitně odvedená práce a mě jako čtenáře to ŠTVE!

Odkaz na výše zmiňovanou diplomovou práci je zde.

Budu ráda, když mi napíšete do komentáře, jak se Alenka v kraji divů a za zrcadlem líbila vám a jestli v ní vidíte nějaký hlubší smysl, nebo ne.

4 komentáře:

  1. Já jsem tuhle knihu zkoušela číst, ale nedostala jsem se přes prvních pár stránek, protože to bylo psané jako pro pětileté děti. Mrzí mě to, protože jsem si ji opravdu chtěla přečíst....:/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto tě chápu, já jsem vydržela jen kvůli tomu, že nerada nechávám knížky nedočtené a taky jsem chtěla napsat tuto recenzi. Ale byl to boj! Taky proto jsem ji četla tak dlouho.

      Vymazat
  2. Strasne se mi libi, ze jsi do recenze zakomponovala tolik zajimavosti :) presne takove veci se vzdy dozvidam hrozne rada. Asi si o ni i ja sama zjistim neco vic:))

    OdpovědětVymazat