neděle 14. srpna 2016

Clara Bensen: Nalehko

Kniha, od které jsem očekávala něco úplně jiného, než co jsem dostala. Chvílemi jsem byla zmatená, chvílemi naštvaná (Jeff mi opravdu strašně lezl na nervy), i tak mě ale velmi inspirovala.

Tento blog je především o knihách, ale taky o cestování. Společně s péčí o psy jsou to mé největší vášně. Když jsem dostala možnost k získání této knihy k recenzi, hned jsem po ní skočila. Více, než o cestování je ale kniha o psychických potížích autorky, filozofování, absurditách života a o složitém vztahu mezi dvěma lidmi.

Ty filozofické části mě trošku otravovaly, i když jsem se díky nim zase začala těšit do školy. Autorka mi byla blízká v tom, že její problémy byly podobné těm, kterými jsem nedávno procházela já, i když jsem se díky bohu nedostala do té nejhorší fáze, kdy člověk ani nemá vůli vstát z postele. Přiznám se ale, že se to nečetlo vůbec příjemně. Něco jiného je, vědět co se děje, a něco jiného je, říci to nahlas.

Zrovna dnes jsem v jednom videu o této knize slyšela, že je lehká na přečtení a oddechová. Úplně s tím nesouhlasím. Možná pro někoho, kdo neprožíval to, co Clara, ale pokud jste se do podobné situace jako ona někdy dostali, tak o tom prostě u knihy přemýšlíte.

Od 3/4 knihy mi začal neuvěřitelně lézt na nervy Jeff. Ta jeho posedlost svobodou byla přehnaná. Myslím si, že ani pro něj není úplně přirozená, ale pramení ze zklamání z manželství. Alespoň tak soudím podle vyprávění v knize.

K čemu mě ale kniha opravdu velmi inspirovala, je touha znovu se vydat na cesty. Po mém návratu z Irska jsem byla hrozně ráda, že jsem doma a do zahraničí se mi moc nechtělo. Teď se ve mně ale znovu zažehla touha po poznávání cizích kultur a měst a procházení památek. Jak ráda bych se teď hned vydala do Říma, nebo Budapešti! Také mám chuť vyzkoušet cestování víc "nalehko" po vzoru této dvojice. Ne tak moc jako oni, ale říkám si, že malý batůžek by mi na nějakou kratší cestu mohl bohatě stačit.

Knihu hodnotím třemi hvězdičkami a jsem trošku na vážkách v tom, komu ji doporučit - každý si v ní totiž najde úplně něco jiného. Mám ale pocit (hlavně po úryvcích pár recenzí, které jsem zaznamenala), že kniha je mnohými nepochopena a vnímána jako něco, čím není. Možná to ani není důležité, jen mě to překvapuje.

* * *

Děkuji Nakladatelství Metafora za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Jsem v druhe tretine a vnimam ji stejne jako ty,... dost mozna, ze ti, kdo ji rcenzuji jako lehkou, tak zatim i lehce prochazeli zivotem. To pak vnimaji vsechno jinak,... taky si nemyslim, ze Nalehko je lehke cteni, a uz ted si lamu hlavu s moji recenzi. Diky za tvuj pohled

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně, mám pocit, že část recenzentů, kteří tuto knihu hodnotí jako lehké čtení na léto, jsou lidé, kteří se chtějí zalíbit nakladatelství a dostávat další knihy zdarma. Ale to je jen můj troufalý odhad.
      Měla jsem to úplně jako ty, taky jsem si s recenzí dost lámala hlavu - už při čtení knihy.
      Jsem ráda, že ji někdo vnímá stejně a nejsem v tom sama. Díky za komentář!

      Vymazat